Menu

Avtor: Stephen R. Graves – Mislite, da veste vse, kajne? Verjetno se ne bi tako izrazili (in tudi jaz se ne bi), ampak na splošno vsi zaupamo svoji lastni percepciji. Tudi pri članku, kot je ta Ponedeljkova mana, merite to, kar rečem, s svojimi prepričanji, s svojimi izkušnjami in svojimi vrednotami. To ni vedno narobe, zagotovo pa tudi ni vedno prav. Ampak to ste že vedeli, kajne?

Sveto pismo veliko govori o tem, da sami sebi preveč zaupamo. Ena mojih najljubših knjig v Svetem pismu, knjiga Pregovorov, se osredotoča na modrost in neumnost. Proti koncu knjige najdemo tole šokantno izjavo: “Si videl človeka, ki se je sam sebi zdel moder? Več upanja je za norca kakor zanj” (Pregovori 26:12). Z drugimi besedami: pretirano zaupanje vase je nevarno. Nekaj samozavesti je ključnega pomena za zdravo življenje, ne pa pretirano zaupanje.

Sveto pismo govori o dveh različnih načinih, kako ljudje zaradi prevelikega samozaupanja postanejo slepi: hinavščina in samoprevara. V nadaljevanju si bomo ogledali oba načina:

Hipokrizija. Hypokrites, grška beseda za “hinavca”, se pojavlja v Novi zavezi. Izvira iz starogrške dramatike. Hypokrites se nanaša na igralca, ki na odru nosi masko, ki je dobesedno “tolmač od spodaj”. Hinavec navzven predstavlja en obraz, medtem ko se pravi igralec skriva pod njim.

V svojem “Govoru na gori” je Jezus med drugim izpostavil hinavščino. Opozoril je, da naj ne bomo kot tisti, ki dajejo denar, da bi pridobili pozornost drugih. Ali tisti, ki molijo oziroma se postijo iz istega razloga” (Evangelij po Mateju 6:1-18). Ti hinavci so si prizadevali za javno priznanje. To lahko za nekaj časa zavede ljudi, nikoli pa ne zavede Boga, ki vedno vidi za masko.

Kaj pa vi? Kje v svojem življenju se pretvarjate? Pri vsakem od nas obstaja vrzel med tem, kar smo, in tem, kar si želimo biti, vendar obstajajo področja, na katerih se odločimo nositi masko. Take odločitve so nevarne.

Samoprevara. Nathaniel Hawthorne je v romanu Škrlatno znamenje iz leta 1850 zapisal: “Nihče ne more dalj časa nositi enega obraza zase, drugega pa za množico, ne da bi se na koncu zmedel, kateri je pravi.” Ali vam pride na misel kdo, ki bi ga to opisovalo?

V novozavezni knjigi Jakoba avtor opisuje osebo, ki se gleda v ogledalu in resnično ne vidi osebe, ki je pred njo; vidi nekoga, ki je potrpežljiv, obvladan in razumen (Jakob 1:22-25). Težava je v tem, da samo ta oseba vidi sebe kot takšno; vsi drugi vidijo skozi tančico. Samoprevaro je veliko težje prerasti, če človek postane prepričan o neki laži.

Ali obstaja pomoč za hinavce in samoprevarante? Vsi imamo slepe pege. Če bi jih lahko videli, ne bi več bile slepe pege. Dobra novica pa je, da se lahko naučimo obračati proti svojim slepim pegam. Tukaj je nekaj predlogov, ki sem jih spoznal za koristne:

  1. Dovolite nekaterim zaupanja vrednim ljudem, da vam spregovorijo o vašem življenju: zakoncu, šefu, prijatelju ali pastorju. Kakšno neskladje vidijo med tem, kdo ste, in tem, kar pravite, da ste? Morda jih boste morali posebej prositi za mnenje, ne le, da jim dovolite izraziti svoje mnenje, kadar to želijo. Večina ljudi namreč ne mara igrati te vloge.
  2. Poslušajte in berite o stališčih, s kakršnimi se običajno ne bi srečali. Učite se, da najprej poslušate in šele nato kritizirate. Moj prijatelj Max Anderson piše odlične novice, ki jih vedno zaključi s stavkom: “Berite mnogo. Berite modro.” Ta stavek mi je zelo všeč.
  3. Vzemite si časa za redno razmišljanje. Postavljajte si težka vprašanja. Kje ste se v preteklem tednu/mesecu/letu pretvarjali? Kje ste se pretirano postavljali v obrambo? Na katerih področjih imate morda slepe pege? Koliko časa je minilo, odkar vam je kdo nazadnje nalil čistega vina? Za odstranitev maske se je potrebno precej potruditi, vendar se splača. Ne mislite le o sebi, da ste modri. Bodite modri.

O avtorju
Dr. Stephen R. Graves samega sebe opisuje kot organizacijskega stratega, pragmatičnega teologa in socialnega kapitalista. Svetuje vodstvenim delavcem in lastnikom podjetij, pa tudi mladim, ki svojo podjetniško pot šele začenjajo. Je avtor številnih knjig in mnogih člankov ter javni govornik. Njegova spletna stran je www.stephenrgraves.com.

Prevod: Maja Bilbija, Poslovni tok Slovenija, www.poslovnitok.si
Odgovorna oseba: Prof. dr. mag. Dragica Kisilak, univ.dipl.inž.

Vsa morebitna vprašanja ali želje prosimo pošljite na: [email protected]

Vprašanja za diskusijo in razmislek

  1. Ali se spomnite trenutka, ko ste bili prepričani, da veste vse, pa ste pozneje ugotovili, da ni tako? Ali pa ste se morda vdali samoprevari in bili prepričani, da imate prav, čeprav ni bilo tako. Če je tako, opišite to situacijo in kaj ste se iz nje naučili.
  2. Kakšen je vaš odziv, ko naletite na “vseveda”? Ali doživljate razdraženost, frustracijo, nepotrpežljivost ali celo jezo? Ali se vam zdi, da je veliko ljudi, ki jih vsak dan srečujete na delovnem mestu oziroma pri svojih osebnih dejavnostih, podvrženih samoprevari?
  3. Ali se strinjate z opredelitvijo besede “hinavec” kot osebe, ki je dvolična, ki navzven kaže en “obraz”, znotraj pa je povsem drugačna? Pojasnite svoj odgovor.
  4. Kako težko bi bilo nekaterim zaupanja vrednim posameznikom dati dovoljenje, da vas opozorijo na neskladja med tem, kdo v resnici ste, in tem, kar pravite, da ste?

Kaj pa, če bi se potrudili, da bi resnično poslušali in upoštevali druge perspektive ali stališča?

OPOMBA: Če imate Sveto pismo in bi želeli prebrati več o tej temi, razmislite o naslednjih odstavkih (če imate internetno povezavo, lahko – s klikom na spodnje vrstice – preberete vse naštete citate neposredno na biblija.net):

Pregovori 14:6; 14:8; 15:21; 17:12; 17:25; 18:6-7; Matej 7:1-5; Jakob 1:5-8

Copyright © Poslovni tok Slovenija – Vse pravice pridržane!