Menu

 Avtor: Rick Boxx Ignaz Semmelweis je bil madžarski zdravnik in znanstvenik, ki je v sredini 19. stoletja uvedel postopke umivanja rok za zdravnike v Dunajski splošni bolnišnici. Ta praksa je zmanjšala pojavnost maternalne umrljivosti, takrat imenovane “porodna mrzlica”, z 18% na 2%. Semmelweis, »rešitelj mater«, je bil pionir na področju medicinske antiseptične prakse, ki je danes običajna. 

V tistem času pa so bili mnogi v medicinski skupnosti užaljeni ob sami misli, da bi lahko “gosposke” roke prenašale bolezni. Zaradi takega odnosa in odpora proti spremembam so zdravniki soglasno nadaljevali s svojimi smrtonosnimi postopki. Na srečo modrost, ki jo je ponujal “oče higiene rok”, ni bila prezrta za vedno, in poporodna smrtnost se je drastično zmanjšala. 

Odpor, kakršnega je doživel Semmelweis, ni bil izoliran pojav. Mnoge velike napredke v zgodovini so sprva zavračali ali jim nasprotovali, ker so bili v nasprotju s splošno sprejetim mnenjem. Tako vedenje, ki ga včasih imenujemo “groupthink” ali “potrditvena pristranskost”, je znano kot Semmelweisov efekt. 

Ta pojav v poslovnem svetu stalno srečujemo. Morda ste se tudi sami kdaj odzvali na podoben način. Spremembe nas ne motijo, če jih sprožimo sami, če pa nam drugi vsiljujejo pomembne spremembe, se utegnemo upreti in se pritožiti: “Ampak vedno smo tako delali!” 

Tako je tudi z novo tehnologijo. Ko so začeli uvajati mobilne telefone, so jim bili mnogi nenaklonjeni, ne le zaradi cene, ampak tudi zato, ker jim niso bili znani. Neki moj prijatelj, ki je pisatelj, je sprva zavrnil ponudbo namiznega računalnika. Bil je mnenja: “Moj elektronski pisalni stroj odlično deluje.” Ko pa je enkrat poskusil delati z računalnikom, je kaj kmalu prosil, naj odnesejo njegov stari, zvesti pisalni stroj. 

V Svetem pismu najdemo veliko primerov ljudi, ki so bili zakoreninjeni v starih navadah in ki so se upirali spremembam. Zlasti to velja za farizeje in saduceje – verske voditelje, ki so bili trdovratni in neusmiljeni. Čeprav niso vedeli za Semmelweisov efekt, pa so se vedli, kot da so ga izumili. 

V evangelijih po Mateju, Marku, Luku in Janezu vidimo številne primere, ko so ti “poznavalci judovskih zakonov” močno nasprotovali delovanju in naukom Jezusa Kristusa, saj so ga imeli za radikalca in povzročitelja nemirov, za grožnjo verskim obredom in ritualom, ki so jih zagovarjali. 

Ko so se upirali Njegovim naukom o kesanju, odpuščanju in usmiljenju, so ga obsuli z mnogimi obtožbami. V odgovor jim je Jezus rekel: »Gadja zalega! Kako morete govoriti dobro, če ste hudobni?” (Matej 12:34). Drugič je voditelje grajal zaradi njihove hinavščine: “Kače, gadja zalega! Kako boste ubežali obsodbi na peklensko dolino?” (Matej 23:33). 

Vendar je Jezus svojim mehkosrčnim učencem govoril bolj prijazno. Rekel je: “Blagor očem, ki vidijo, kar vi gledate!” (Luka 10:23). To je še posebej pomembno, ko gre za duhovno resnico, vendar velja enako tudi pri soočanju s spremembami v poslovnem svetu. Ko se pojavijo nove ideje, poskušajmo videti, kar vidi Gospod, in ne le tisto, kar sprejema naša panoga. 

Vedoč, da Bog pozna okoliščine, s katerimi se soočamo, lahko najdemo zagotovilo v Pregovorih 3:5-6, kjer je zapisano: “Zaupaj v Gospoda z vsem svojim srcem, na svojo razumnost pa se ne zanašaj. Na vseh svojih poteh ga spoznavaj in on bo uravnaval tvoje steze. 

O avtorju
Vse pravice pridržane 2025, Unconventional Business Network (UBN). Prirejeno z dovoljenjem iz publikacije “UBN Integrity Moments” (Trenutki za integriteto), ki je komentar na teme vere v delovnem okolju. Če želite prejemati to publikacijo, obiščite www.unconventionalbusiness.org. UBN je organizacija, ki služi mednarodni skupnosti malih podjetnikov. 

Prevod: Maja Bilbija, Poslovni tok Slovenija, www.poslovnitok.si
Odgovorna oseba: Prof. dr. mag. Dragica Kisilak, univ.dipl.inž. 

Vsa morebitna vprašanja ali želje prosimo pošljite na: [email protected] 

Vprašanja za diskusijo in razmislek 

  1. “Semmelweisov efekt” je opredeljen kot “psihološki pojav, pri katerem ljudje zavračajo nove dokaze ali znanje, ker je v nasprotju z uveljavljenimi normami ali prepričanji, kar vodi do zavračanja novih, transformativnih idej”. Ste slišali za to, še preden ste prebrali to Ponedeljkovo mano? Ste kdaj opazili kaj podobnega v svojem delovnem okolju? 
  2. Kaj menite, zakaj se mnogi ljudje počutijo nelagodne ali celo ogrožene, ko pride do uvajanja novih zamisli, načel ali prakse? 
  3. Kako menite, da bi lahko prišlo do Semmelweisovega efekta, ko je omenjen koncept povezovanja duhovnih prepričanj z vsakdanjo prakso na delovnem mestu? Kako se odzovete, ko nekdo reče, da Sveto pismo in vera v Jezusa Kristusa v poslovnem svetu nista relevantna? 
  4. Kako se običajno odzovete, ko se morate soočiti z nezaželenimi spremembami? Ali vam zaupanje v Boga in Njegovo vpletenost v vsa področja življenja pomaga pri soočanju s takšnimi izzivi? Pojasnite svoj odgovor. 

OPOMBA: Če imate Sveto pismo in bi želeli prebrati več o tej temi, razmislite o naslednjih odstavkih (če imate internetno povezavo, lahko z enim klikom na naslednje vrstice preberete vse naštete citate): Izaija 26:3; 41:10; Jeremija 29:11; Psalm 37:4-5; Matej 6:33-34; Filipljanom 2:14-15

Izziv za ta teden 

Se borite s spremembami, ki so vam trenutno vsiljene na delovnem mestu? Ali pa se morda soočate z nasprotovanjem pri uvajanju sprememb, za katere menite, da bi bile koristne? Če je tako, poiščite dobrega prijatelja, mentorja ali svetovalca, s katerim se lahko o tem pogovorite, in molite, da bi vam Bog dal modrost, kako se odzvati. 

Če trenutno nimate težav z nadležnimi spremembami, morda lahko poiščete nekoga, ki potrebuje spodbudo pri soočanju s takšnimi izzivi. Glede na številne spremembe, s katerimi se vsi soočamo v poslovnem svetu, vprašanje ni, “ali” bomo morali najti načine za soočanje z neprijetnimi spremembami, ampak “kdaj”. 

Copyright © Poslovni tok Slovenija – Vse pravice pridržane!