Avtor: Robert J. Tamasy
Kaj vpliva na vaše odločanje? Je to ugotavljanje, kako povečati dobiček in zmanjšati izgubo? Ali gre za koristnost, ko izberete tisto, kar se vam zdi najugodnejše za vas ali za vaše podjetje oz. organizacijo? Ali pa temelji na videzu – kaj vas bo v najboljši luči predstavilo tistim, ki so za vas pomembni?
V letih dela z vodstvenimi delavci in vodji podjetij sem ugotovil, da imajo mnogi vsaj en dokument, ki jim služi kot krmilo za vodenje podjetja. Večina je imela „izjavo o poslanstvu“, ki je izražalo, kaj počnejo – namen njihovega obstoja. Nekateri so imeli tudi „izjavo o viziji“, ki je izražala, v katero smer so namenjeni. Najbolj zgovorna od vseh takih izjav pa je bila „izjava o vrednotah“, ki je navajala temeljna načela in vrednote, na katerih temelji ne le to, kar počnejo, ampak tudi to, kako to počnejo – in zakaj.
Roy Disney je bil brat pokojnega Walta Disneyja, ustvarjalnega genija, čigar vizija je na koncu pripeljala do več milijard dolarjev vrednega zabaviščnega konglomerata filmov, risank, televizijskih serij in osupljivih tematskih parkov. Kot soustanovitelj družbe Walt Disney Company je Roy Disney izjavil: „Ko so vam vaše vrednote jasne, je sprejemanje odločitev lažje.“ Povedano drugače, pri sprejemanju odločitev morajo vnaprej določene vrednote ne le usmerjati sedanje in prihodnje delovanje, temveč tudi služiti za izločanje možnosti in privlačnosti, ki niso v skladu s temi vrednotami.
To sicer zveni dobro, toda kako izražanje vrednot, ki jih posameznik ali podjetje sprejema, vpliva na dejanja in odločanje v praktičnem smislu? Vrednote se lahko razlikujejo od posameznika do posameznika ali od podjetja do podjetja, toda za ljudi, ki želijo svojo vero povezati z delom, ki ga vsak dan opravljajo, bi moralo biti zaupanja vredno vodilo Sveto pismo – Božja Beseda. Na primer:
Za določanje prioritet. Jezusa Kristusa so vprašali: “…katera je največja zapoved v postavi? Rekel… je: Ljubi Gospoda, svojega Boga, z vsem srcem, z vso dušo in z vsem mišljenjem. To je največja in prva zapoved. Druga pa je njej podobna: Ljubi svojega bližnjega kakor samega sebe. Na teh dveh zapovedih stoji vsa postava in preroki” (Matej 22:36-40).
Glede na to, kaj je izjavil Jezus, kako naj naša poslovna praksa odraža ti dve vseobsegajoči zapovedi? Kako naj organizacija deluje, da bo pokazala, da je ljubezen do Boga na prvem mestu? In kako naj ravnamo s strankami – zaposlenimi, dobavitelji, kupci in odjemalci – da pokažemo, da jih ljubimo kakor same sebe?
Za urejanje obnašanja. Deset zapovedi, ki so v Stari zavezi navedene dvakrat (2 Mojzes 20:1-17 in 5 Mojzes 5:6-21), navaja specifične načine, kako ljubiti in spoštovati Boga ter na Božji način sodelovati z drugimi ljudmi. Govorijo o čaščenju, izogibanju malikovanju, primernem govoru, izogibanju prekomernemu delu, spoštovanju staršev in prepovedi stvari, kot so umor, spolna nemoralnost, kraja, nepoštenost in zavistna želja po tem, kar imajo drugi ljudje.
Za cenjenje tega, kar ceni Bog. Kakšen je pobožen poslovni ali poklicni človek? Eden od odgovorov je, da cenimo to, kar ceni Gospod, kot je navedeno v Miheju 6:8: “Oznanil ti je, o človek, kaj je dobro, kaj Gospod hoče od tebe: nič drugega, kakor da ravnaš pravično, da ljubiš dobrohotnost in ponižno hodiš s svojim Bogom.” Delati tako je morda težje, kot se sliši, vendar ti izrazi povzemajo tisto, kar On ceni.
O avtorju
© 2025. Robert J.Tamasy je napisal knjigi Ambasadorji v poslovnem svetu: trajna zapuščina evangelizacije in učenčevstva v organizaciji CBMC (organizacija, podobna slovenskemu krščanskemu društvu Poslovni tok Slovenija), Poslovanje v najboljšem pomenu besede: Brezčasna modrost iz knjige Pregovorov za današnje delovno okolje, v sodelovanju s Kenom Johnsonom je napisal knjigo Kako živeti življenje s srcem pastirja, skupaj z Davidom A. Stoddardom pa knjigo Mentorstvo s srcem. Vsakih 14 dni objavlja na svojem blogu: www.bobtamasy.blogspot.com.
Prevod: Maja Bilbija, Poslovni tok Slovenija, www.poslovnitok.si
Odgovorna oseba: Prof. dr. mag. Dragica Kisilak, univ.dipl.inž.
Vsa morebitna vprašanja ali želje prosimo pošljite na: [email protected]
Vprašanja za diskusijo in razmislek
- Kakšna je po vašem mnenju razlika med izjavo o poslanstvu, izjavo o viziji in izjavo o vrednotah? Ali ima vaše podjetje oz. organizacija eno ali več teh izjav? Če da, kako jih uporabljate – če jih sploh uporabljate?
- Ali ste se kdaj usedli in izrazili svoje osebne vrednote, tista načela, ki usmerjajo in vodijo vaša dejanja in odločitve? Katere so po vašem mnenju vrednote, ki se spoštujejo v vašem delovnem okolju?
- Ali je smiselno mnenje, da je mogoče največjo in drugo največjo zapoved dosledno upoštevati in spoštovati v poslovnem svetu 21. stoletja? Zakaj ali zakaj ne?
- Kako bi bilo po vašem mnenju današnje delovno okolje videti drugače, če bi si vsi prizadevali, da bi se pri svojih vsakodnevnih odločitvah in delovanju ravnali v skladu z desetimi zapovedmi? Kaj, če bi se zapoved „ravnaj pravično, ljubi dobrohotnost in ponižno hodi s svojim Bogom“ široko uporabljala v delovnih okoljih?
OPOMBA: Če imate Sveto pismo in bi želeli prebrati več o tej temi, razmislite o naslednjih odstavkih (če imate internetno povezavo, lahko z enim klikom na naslednje vrstice preberete vse naštete citate): Ozej 6:6; Zaharija 7:9-10; Pregovori 21:3; Matej 6:19-21; 6:33-34; 23:23
Izziv za ta teden
Ta teden si vzemite nekaj časa in razmislite o vrednotah – svojih lastnih in vrednotah podjetja oz. organizacije, ki jo vodite ali v kateri delate. Ali lahko jasno poveste, katere so te vrednote? Če ne, jih poskusite zapisati. Nato ocenite, kako dobro vi in vaše podjetje uresničujete te vrednote.
Morda bo koristno, če se o tem pogovorite s ključnimi vodji ali zaposlenimi. Tudi mentor ali zaupanja vreden svetovalec se lahko izkaže za koristnega pri razjasnitvi pomembnih vrednot in tega, kako jih lahko izkazujete (in naj bi jih izkazovali) v svojem življenju in pri svojem delu.
Copyright © Poslovni tok Slovenija – Vse pravice pridržane!